НАС ЄДНАЄ МОВА
Гімн української мови
Сьогодні в українців свято –
Писемності та мови день,
Вітати поспішаємо завзято,
Вірші складаємо, співаємо
пісень.
Бажаєм мові процвітати,
Народу, щоб її не забував.
І
скрізь й усюди завжди памятати,
Хто
день цей славний нам подарував.
В писемності та мові наша
сила.
Вони як націю єднають нас.
Щоб наша гордість не
пропала,
Надії вогник, щоб не згас.
Усіх вітаємо зі святом.
Бажаєм
миру і добра.
І хай у світі різних мов
багато.
А солов’їна мова в нас одна.
ВЕД.: Доброго дня, любі друзі! Вас вітає
програма «Сніданок з 1+1».
Сьогодні у студії для
вас працюють…
ВЕД.: Незрівнянна, тендітна, вишукана…
ВЕД.: Та неперевершений…
ВЕД.:Тема нашої сьогоднішньої програми
«Нас єднає мова».
Вед. 9 листопада – День української
писемності та мови. Зі святом Вас! Ми долучаємося до урочистого відзначення
цієї славної дати і спробуємо переконати вас, що мова -- це безцінний дар, який треба шанувати, як
батька і матір, родину і батьківщину.
Вед. Вітаємо вас на святі. Скільки розумних
очей, скільки добрих посмішок, скільки світлих поглядів! Віримо, що тут
зібралися щирі українці, котрим небайдужа доля українського слова.
1 -й
учень
Земля моя, найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком своїм ловлю!
Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю!
Земля моя, найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком своїм ловлю!
Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю!
2-й
учень
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я.
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я.
3-й
учень
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ
Цвітуть волошки сині в житі,
Звідсіль ведуть дороги в світ.
Звідсіль ведуть дороги в світ.
4-й
учень
А найдорожча рідна мова —
Джерельцем радісно дзвенить.
І мила пісня колискова,
Чумацький Шлях кудись зорить.
А найдорожча рідна мова —
Джерельцем радісно дзвенить.
І мила пісня колискова,
Чумацький Шлях кудись зорить.
5-й
учень
Усе найкраще і єдине,
І радощі усі, й жалі...
Мій рідний краю, Україно!
Найкраще місце на землі!
Усе найкраще і єдине,
І радощі усі, й жалі...
Мій рідний краю, Україно!
Найкраще місце на землі!
6-й
учень
Всіх нас єднає рідна мова
Всіх, хто живе у цім краю.
Вона прекрасна, світанкова,
Я в ній свою наснагу п'ю.
Всіх нас єднає рідна мова
Всіх, хто живе у цім краю.
Вона прекрасна, світанкова,
Я в ній свою наснагу п'ю.
7-й
учень
Бо наша рідна мова-мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є!
Бо наша рідна мова-мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є!
8-й
учень
І як гуртом, не поодинці,
Почнемо в світ її нести,
То й доти будем — українці
Поміж народів сміло йти!
І як гуртом, не поодинці,
Почнемо в світ її нести,
То й доти будем — українці
Поміж народів сміло йти!
9-й
учень
А знехтуємо рідне слово —
Земля цього нам не простить,
То ж сяй над світом, рідна мово!
Тобі в віках судилось жить!
А знехтуємо рідне слово —
Земля цього нам не простить,
То ж сяй над світом, рідна мово!
Тобі в віках судилось жить!
10-й учень
Цвіти і смійся, рідне слово!
У серці щирому звучи!
Моя чарівна, рідна мово,
Лети над світом не мовчи!
Цвіти і смійся, рідне слово!
У серці щирому звучи!
Моя чарівна, рідна мово,
Лети над світом не мовчи!
Вед. Тож зараз у нас на
зв'язку……………… - журналіст студії «1+1», який повідомить нам про нелегкі часи в
історії розвитку української мови.
ЖУРНАЛІСТ №1: Від сьогодні в українських школах
починають святкувати тиждень української мови та літератури. Згадаймо ті роки,
коли приводу для свята не було. Це:
1720 рік – російський цар Петро I заборонив друкувати книжки
українською мовою.
Ж. №2. 1796 рік – видано розпорядження про вилучення
у населення України українських букварів та українських текстів із церковних
книг.
Ж. №1. 1775 р. – зруйновано ЗапорізькуСіч
і закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
Ж. №2. 1862 р. – закрито українські недільні школи,
які безкоштовно організовували видатні діячі української культури.
Ж. №1. 1863 р. – указ російського міністра Валуєва
про заборону видання книжок українською мовою.
Ж. №2. 1876 р. – указ російського царя Олександра ІІ
про заборону друкування нот українських пісень.
Ж. №1. 1884 р. – закрито всі українські театри.
Ж. №2. 1908 р. – вся культура і освітня діяльність
в Україні визнана царським урядом Росії шкідливою
, “могущей визвать последствия, угрожающиє спокойствию и безопасности
Российской империи”.
Ж. №1. 1914 р. – російський царМикола
ІІ ліквідує українську пресу газети і журнали.
Ж. №2. 1938 р. – сталінський уряд видає постанову
про обов´язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.
Ж. №1. 1983 р. – видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови в
школах і поділ класів в українських школах на дві групи, що
привело до нехтування рідною мовою навіть багатьма українцями.
Ж. №2. 1989 р. – видано постанову, яка
закріплювала в Україні російську мову
як офіційну загальнодержавну мову, чим українську мову було відсунуто на третій план, що позначається ще й сьогодні.
-
У нас наразі все. Студіє!
ВЕД.: …………, дякуємо вам за такі
повідомлення. А ми з вами продовжуємо. І у нас на зв'язку ще один журналіст,
який сьогодні перебуває в одному з навчальних закладів України, а саме, у ЗОШ
І-ІІ ст. №14 с. Вовчатичі. ………………, тобі слово!
ЖУРНАЛІСТ №2: Дякую, студіє! Як ви зрозуміли, я
знаходжуся у залі ЗОШ І-ІІ ст. № 14 с. Вовчатичі, а поруч зі мною учні даної
школи.
ü
Доброго ранку, школярі! Як настрій?
ü
Скажіть, яку мову легше вивчати: українську чи
англійську? Чому?
ü А якою мовою ви
спілкуєтеся у побуті (зі своїми друзями, знайомими, іншими людьми)?
ü
Чи розумієте ви, наскільки важливою є рідна мова для
кожного з нас? Заплющіть очі. Спробуйте уявити один день свого життя без мови.
Ось ви прокинулись, мовчки
одягаєтесь, снідаєте, йдете до школи. А що тут? Мовчазні друзі походжають
широкими коридорами – ніхто ні з ким не спілкується, не розповідає про свої
пригоди. Стоїть мертва тиша.
Лунає дзвоник. Ви тихенько заходите
до класу, сідаєте за парту. А що далі? Чи змогли б ми за таких обставин
отримати освіту, відчути себе часткою суспільства? Вважаю, що ні.
Отже, мова – найважливіший засіб
спілкування. Життя без неї уявити неможливо, це найбільше і найдорожче добро
кожного народу.
Вед. Дякуємо
за цікаве інтервю. Слова – це крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них
не може злетіти.
Вед. Тож маємо зробити все для того,
щоб не згорнулися крила, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в
наші дні.
Учень.
Обминаймо чужинні слова
кострубаті,
Що до нашої мови зухвало
повзуть.
Говорімо, почуваймося,
наче на святі,
І натхненні слова
радість нам принесуть.
Говорім про любов та про
віру у щастя,
Уникаймо мовчання,
нудьги та ниття,
Говорім, хай в розмові
слова веселяться,
Говорім і прдовжуймо
мові життя!
Вед. Є в нашій мові те,
що не вмирає –
Тепло любові, памяті,
надій.
Із гумором співдружна
Україна,
Так сміймось на
здоровячко у ній.
Ведуча:
До нас на свято завітали баба Параска і баба Палажка.
Палажка: Люди
добрі! Оббріхує мене клята Параска на кожному кроці. Доки
гризла мене за господарку, тепер дорікає, що
я балакаю не так, як вона хоче. Я,— каже, — не культурна, жию уже у двай-цік
первому віці, а говорити полюдськи не умію. Придумала ж таке, моя сварлива
сусіда. Чекай-но, який же тепер рік? А! Згадала! Це ж уже двох тисяч
девятнадцятий...
Параска: От ти
знову говориш, як баба часів Івана Нечуя-Левицького. Ми
живемо у двадцять першому столітті. Потрібно
говорити культурно. Запам'ятай, що на календарі тепер дві тисячі
девятнадцятий рік. Ех... І коли до
тебе розум постукає?
Палажка: Стукав
уже, стукав, і не один. А до тебе ніхто не приходить, бо
господиня з тебе нікудишня: ні грядки не маєш
на городі, ані курки на подвір'ї.
Параска: Що це? Палажка недочуває, чи вдає,
що не чує? Палажко, якщо
будеш слухати мої поради, то станеш
культурною людиною.
Палажка: І яке
тобі діло до мене. Ти що, шукаєш зачіпки до сварки? На моє
безголов'я і хати наші на одному кутку. Люди
добрі! Що мені робити? Може,
спродуватися, пакуватися та їхати на
кубанські степи? Дав же мені Бог сусіду
— нічого й казать!
Параска: Та і
мені прикро, що таку сусіду маю: як «захарамаркає» щось, то і не второпаю,
про що говорить. Ходи лише до мене в гості, я тебе кавою пригощу. Ходи-ходи...
Палажка: Що це ти
мені махаєш?
Параска: Не махаю,
не говори так не культурно. Я тобі подаю знак, щоб ти до
мене зайшла до хати. Маю дома запашну каву,
хочу тебе почастувати.
Палажка: А
печення у тебе є? Чи, може, пирожено слойоне, творожні кошички, блінчики
пекла? Конфети якісь маєш? З ними добре кофе пити.
Параска: Почастую
тебе всім, лише культурно скажи. Я ж тебе вже вчила.
Палажка: Та я так
лишень жартую. Пам'ятаю добре, що багато людей у нас
збаламутилися і говорять так, що не завжди їх
розуміємо. Я ж запам'ятала, що
слова «кофе» в українській вимові немає, а є
кава; замість «блінчики» потрібно
говорити «млинці»; замість «конфети» —
цукерки; не «печення», а печиво; не
«пирожено слойоне», а тістечка листкові;
замість «творожні кошички» — сирні корзинки і т. д.
Люди добрі! Я спродуватися не буду, нікуди із
України не поїду, бо тут моя хата, тут мої земляки і мова моя — найкраща
для мене з усіх мов.
Параска:
Звертаємося до всіх українців: любіть, вивчайте, збагачуйте нашу
мову!
Вед. Дякуємо Вам,
шановні.
Ведуча: До вашої уваги інсценізація казки
про частини мови.
Дійові особи: Іменник, Прикметник, Займенник, Числівник, Дієслово, Прислівник, Прийменник, Сполучник, Граматика.
Ведучий: За горами високими, за морями глибокими є славна і
благодатна земля. З давніх-давен під блакитним небом там вирощують золоті
хліба, плекають квітучі сади, складають найкращі в світі пісні. Владарка цього
краю — Мова Солов'їна. Держава її поділена на князівства з дивними назвами:
Лексика, Фонетика, Граматика, Стилістика.
Одного разу княгиня Граматика викликала своїх дітей —доньку Морфологію
і сина Синтаксиса — й звеліла їм:
Граматика
— Зберіть у палац усіх моїх вельмож,
хочу почути, який лад і порядок дають вони в князівстві, чим займаються мої
піддані та чи вміють шанувати злагоду і єдність...
І прийшли до палацу вельможі, і
кожен сказав слово про себе та свою родину.
Іменник:
— Я вітаю тебе, пресвітла княгине,
від імені найчисельнішого, найважливішого, найчастіше вживаного племені слів.
Ми, іменники, називаємо все: предмети, явища, почуття... Ось погляньте: світить
(що?) сонце, кругом (хто?) діти. І ліс, і поле, і річка, і море, хліб, роса,
машини... Мама і тато, бабуся й дідусь, друг і товариш... Країни і планети,
океани і галактики — все відповідає на запитання: хто? що? Як сонце і вода
породжують усе живе на землі, так і ми живимо мову. І в реченні можемо бути
будь-якими членами речення…
Прикметник:
— Усе, що сказав мій брат Іменник, —
правда.Та не слід забувати й інші племена. Без мене, Прикметника, не скажеш, що
квітка — гарна, дівчина — вродлива, матуся — ніжна, а Вкраїна— рідна. Що
молодість — прекрасна, дитинство— незабутнє, а старість — мудра. Що Бог — милосердний, земля — свята, хліб —
насущний, наука —потрібна, злодійство — ганебне, а книга — безцінна... Адже важливо
знати не тільки, хто ми, а й який, яка, яке, які ми.
Займенник:
— Я не можу вихвалятись, як Іменник
і Прикметник, бо ми, Займенники, не такі чисельні й не такі яскраві та пишні.
Нас небагато, ми маленькі, але завжди готові прийти на допомогу ближньому,
зайнявши його місце у мовленнєвому потоці. Я і ти, ми і ви, він, вона, воно,
вони — всі ми, Займенники, вірно служимо Матінці Мові і, як повнозначні її
частини, сумлінно виконуємо свою синтаксичну роль...
Числівник:
— Усім хочеться заможно жити. А якщо
хочеш бути багатим — мусиш уміти лічити гроші. Отож без нас, Числівників, годі
й братися хазяйнувати! А чи знали б ви, скільки тисячоліть існує наша
материнська мова, коли засновано Київ, у якому році хрестили Русь, скільки
років прожив Тарас Шевченко? І кількість, і порядок при рахунку — за все це
відповідаємо ми, Числівники.
Дієслово:
— А без мене взагалі не можна уявити
життя. Зі мною сонце світить, земля родить, люди працюють, діти вчаться,
ростуть. Я і хліб печу, і казку читаю,і одяг шию, і в морі плаваю, і Вітчизну
люблю, й міста будую, і зло караю. Разом з Іменником — граматична основа
речення, його головні члени: Підмет і Присудок...
Прислівник:
— Так, брате Дієслово. Ти — рух,
дія, думка, поступ. Але чи знали б усі, де, коли, як і з якою метою ти звершуєш
свої справи, якби не ми, скромні Прислівники? Вдень і вночі, влітку і взимку,
давним-давно, колись і тепер —завше поруч з тобою — я, Прислівник. І,
незважаючи ні на що, залишаюся незмінним.
Прийменник:
— Я хоч і не маю самостійного
значення, та виконую важливу і благородну місію. Я слова між собою єднаю,
дружбі їхній сприяю. Без мене не визирнеш у віконце, не розкажеш про кінофільм,
не сядеш за стіл, не підеш до школи, не поділишся з другом.
Сполучник:
— Ми з Прийменником — службові,
вірно служим нашій мові. Приміром, я, Сполучник, з'єдную однорідні члени
речення, а прості речення зв'язую у складні.
Граматика:
— Ви порадували мене, добродії,
переконавши у тому, що її Величність Мова Солов'їна житиме і процвітатиме
вічно. Бо всі ви живете дружно, в єдності й гармонії. А в єдності — сила
народу.
Вед. Студіє, Вам слово!
Вед. Дякую!
Вед.:
Моя прекрасна українська
мово,
Найкраща пісня в
стоголоссі трав.
Кохане слово, наше рідне
слово,
Яке колись Шевченко
покохав.
Ведучі: (по черзі читають текст)
• Слово тихе, а
громом гримить із сивих століть і пробиває тюремні мури, не дає заснути в дні
сущому, бо для вічності вимолене душею.
• Слово сяйливе,
бо із сонця благословилося.
• Слово вічне, як
вічна під небесами його матінка — Земля.
• Слово пророче, бо
світить Україні крізь морок віків і воєнні дими, темінь неволі й пелену сліз,
як усміх дитини.
• Слово живе, бо
зродилося в любові.
• Слово сильне,
бо зросло на вірі.
• Слово віще, бо
несе під серцем надію, як життя.
• Слово чесне, бо
освячене правдою.
• Слово заповітне,
бо покликане здобути волю.
Вед. Рідне слово! У
ньому найтонші відтінки почуттів і переживань, у ньому свій аромат!
Вед. Рідна мова! Вона
неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек,
гомін полів і морів, запах лугів і трав. Переткана червоною калиною, хрещатим
барвінком, вишневим цвітом, запашною рутою-мятою.
Чудове день у листопаді
–
Писемності та мови день.
Велике свято українське,
Поваги гідне і пісень.
Вед. А на сьогодні у нас
все.
Дякуємо за увагу!
Вед. З вами були…………
До нових зустрічей в
ефірі!.
Немає коментарів:
Дописати коментар