Тема. Вживання знака м'якшення (урок-казка)
Мета: ознайомити учнів з правилами
написання м’якого знака, посилити інтерес до правопису слів, розвивати в них
уяву про реальне і фантастичне в літературних творах (художній стиль мовлення).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Урок-казка.
Обладнання: таблиці, підручник, музика,
казкові істоти, сигнальні картки.
Хід
уроку
І. Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал, –
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Усе старанно запамятовувати
і вивчати обіцяймо!
ІІ. Актуалізація знань.
1.
Перевірка домашнього
завдання. (Позначення м’якості
приголосних на письмі. Сполучення літер ьо, йо. Впр. 347, 348).
2.
Виконання вправи 349
(на дошці)
3.
Бесіда.
-Наведіть приклади
м'яких звуків.
-Якими літерами
передається м'якість приголосних на письмі?
-Чим знак
м'якшення відрізняється від інших літер?
-Які правила
написання м'якого знака ви знаєте?
ІІІ. Мотивація навчання школярів.
1.Відгадати загадку.
Я один в сім’ї такий,
Кажуть, надто вже м’який,
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я – не зайвий знак.
Хто це, діти? Так, вірно. Саме
про м’який знак піде розмова на нашому уроці. Отже і тема у нас «Вживання
м’якого знака». Вправа 352.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального
матеріалу
Сьогодні у нас незвичайний урок, а
урок-казка. Послухайте, будь ласка одну цікаву розповідь про допитливого
Метелика. Слухайте уважно і допомагайте йому у скрутних ситуаціях.
Метелик літав скрізь: над полями,
ярами, квітучими долинами та блакитними джерельцями.
Скільки всіляких див бачив Метелик!
Скільки пісень почув у зелених гайочках! Із них найвідоміші: «здень-дзень»,
«тьох, тьох», а в житах – «підпадьом, підпадьом». Усе це наспівували пташки,
яких звали Синичка, Соловей, Перепел. Були тут і степові чайки та інші птахи.
Весело було цікавому метелику.
Літає собі та й літає, не знаючи
ніяких турбот. Аж раптом його увагу привернув білий стовп, на якому яснів напис
«Країна Орфографія».
§ Що воно таке? – здивувався Метелик,
і йому закортіло туди полетіти. Та ледь змахнув блакитними в цяточку крильцями,
як зненацька подув вітерець і не дав навіть зрушити з місця.
§ Ех, – зажурився Метелик. – Як же
мені тепер перелетіти туди?
І тут Метелик помітив дівчинку в
блакитній сукенці.
§ Спитаю її, може, щось порадить, –
подумав. Якось уже підлетів та й сів дівчинці на вушко. А та саме хатку
малювала на пісочку. Зраділа вона Метеликові.
§ Дівчинко, я цікавий Метелик, –
зашепотів той ласкаво. – Скажи-но, що воно за Орфографія і як мені туди
потрапити?
Перелетів Метелик дівчинці на руку й
чекає.
Діти, давайте допоможемо Метелику
дізнатися, що таке Орфографія.
А дівчинка далі пояснила Метелику:
§ Орфографія – це слово, що означає
«правильно пишу». То країна слово квітів. Там є багато цікавого. А щоб
дістатися туди, любий Метелику, треба сказати чарівні слова: «Пусти, вітрику,
будь ласка, у країну – добру казку». Тільки вимовиш ці слова – зараз і опинишся
там.
§ Дякую, – аж засміявся від щастя
Метелик та й полетів. І враз опинився у Країні Орфографії, бо все виконав так,
як казала йому дівчинка.
Було тут дуже гарно, скрізь росли
дивовижні квіти. Метелик зачудовано милувався чарівним краєвидом.
§ А це хто до нас залетів? –
несподівано прогудів чийсь голос.
Глянув Метелик – аж то волохатий
Джміль. Метелик тоді до нього:
§ Добрий день, пане. Я тут вперше.
§ Бачу. Ти якось і говориш не так.
Мабуть, і писати по-нашому не вмієш?
§ Ні…
§ Отож, слухай. Я в цій місцевості
відкрив школу м’якого знака. Гадаю, що вона потрібна всім. І тобі теж. Для
початку запам’ятай – іноді слова треба вимовляти м’яко, а пом’якшення робить
ось такий знак.
І він показав букву м’який знак із
зігнутої травинки. Метелик уважно слухав. А Джмелик продовжував:
§ Отже, ПРАВИЛО ПЕРШЕ:
М’який знак пишеться після букв д, т, з,
с, ц, н, л, що позначають м’які приголосні звуки [д], [т], [з], [с], [ц], [н], [л],
в кінці й в середині слів.
І Джмелик почав писати паличкою на
піску:
Завдання від Джмелика:
Он у траві горить стеблина, як мідь,
а ось від тополі тінь, а он молотьба хлібів почалася.
(Вчитель перериває розповідь казки,
записує це речення на дошці, а учні – в зошити. Підкреслюються слова, в яких
вжито м’який знак.)
§ Запам’ятав усе це? – суворо запитав
Джміль. – А ні, то лети собі геть.
§ Ні! – ображено затріпотів крильцями
Метелик. – Я не такий уже забудько.
§ До речі, слово «забудько» як пишеться?
Давайте допоможемо Метелику.
§ Молодець – радо пробасив Джмелик.
Завдання від Джмелика: Записати слова, вставляючи, де
потрібно м’який знак, пояснити правопис за правилом.
Жовтень, ходить, низько, близько, більше,
учителька, легенький, рибонька, донька,
До цього уроку прислухався
Коник-Стрибунець, інші метелики, а зелена Ящірка навіть підняла голівку,
слухаючи ДРУГЕ ПРАВИЛО.
Після [л’], що позначає м’який
приголосний, який стоїть перед наступним м’яким приголосним, теж пишеться
м’який знак: пальці, пральня.
§ Можна я скажу, – вже сміливіше
озвався Метелик. – Он десь чути ковальський дзвін.
Слово «ковальський»… Діти, як будемо
писати це слово? Поясніть, до якого правила воно відноситься?
Завдання від Метелика: (робота у малих групах)
Виправити помилки, записати слова
правильно.
Вирізблений, кіньця, сидит, дитиньчин,
рибальчин, сільський, радісьть, живеться, розмовляют, сядте, пісьня,
кузьня, донька, ненчин.
§ Ну, молодці!
§ Слухай далі.
М’який знак пишемо після букв, що
позначають м’які приголосні звуки у середині складу перед [o].
§ Он голуб сів. Чим він клює?
§ Носиком.
§ Та ні, не носом, а дзьобом. А то що
за квіти синіють?
§ Льон, – вигукнула разом уся комашня.
§ А як співають солов’ї?
§ Тьох-тьох.
§ Оце тобі, Метелику, й ТРЕТЄ ПРАВИЛО.
Завдання від Коника: Заповнити таблицю –
буквосполучення йо, ьо. Обґрунтувати свій вибір написання.
Л…н, бад…рий, зна…мий, л…тчик, …рж,
с…омга, , дз…б, тр…х.
ЬО ЙО
|
§ А чи є ще й четверте правило? –
запитав Метелик.
§ Є, – поважно прогудів Джмелик. –
Дівчинку ти бачив?
§ Бачив.
§ То Гальчина донька. Треба тітці
Гальці привіт передати за її добре серце. А її двір біля Васьчиного. Оце тобі
й ЧЕТВЕРТЕ ПРАВИЛО, коли вживається м’який знак. А саме:
У сполученнях –льц-, -льч-, -ньц-, ніч-,
-ськ- та у дієсловах на –ть, -ться.
Метелик знав і Васьчин двір, і
доньку Гальчину, тому й легко запам’ятав це правило.
§ Чи всі правила ми вивчили? – запитав
метелик суворого вчителя
§ Ні, є ще й П’ЯТЕ ПРАВИЛО
У суфіксах –еньк-, -оньк-, -есеньк-,
-ісіньк-, юсіньк- пишемо м’який знак: маленький, дитинонька.
Завдання від Ящірки:
Від поданих слів утворіть і запишіть
спільнокореневі слова із значенням здрібнілості або пестливості за допомогою
суфіксів –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-.
Серце – серденько
І. Голова, голубка, очі, брови, рука.
ІІ. Тонкий, рідний, рідний, малий.
§ А «голуб» пишемо без м’якого знака,
– сказав Метелик.
§ Правильно. Але це вже інша тема.
Отже,
М’який знак не пишемо після букв:
А. б, п, в, м, ф: рів, сім, сипте;
Б. ж, ч, ш, щ,: ніжно, вишня, ніч, дощ;
В. р, що позначає твердий звук [p]:
гектар, Харків.
§ Дорогий Джмелику, дякую тобі за
науку, – вигукнув Метелик. – Але мені вже пора летіть… А в слові «летіть» теж
пишеться м’який знак.
§ Ну й молодець, – вигукнув Джмелик. –
Ох і здібний учень. Ну лети собі. І хай щастить тобі ще й інших учити.
§ Прилечу-у-у, – почулося мабуть.
Бо густа трава зашуміла, а блакитні
крильця перелітали з квітки на квітку, покидаючи школу м’якого знака та її
доброго вчителя.
V.Закріплення вивченого матеріалу.
Діряві слова – завдання від
Синички
Я показуватиму незвичайні слова –
«діряві». Якщо у слові пишеться м’який знак – ви піднімаєте картку з м’яким
знаком.
Даринка, Лізонька, нянька, дитинка,
кулька, рибалка, бурулька, паска, зозулька, ополонка, синька, пінка, вогонь,
сядьте, читальня, Наталка.
Завдання від Метелика: відгадати загадки, знайти
відгадки, пояснити вживання м’якого знака.
Влітку сірий, взимку білий. Росте
весною – тільки вниз, любить дах і карниз. Живуть п’ять братів, один одного
менший. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає. На
небі біліє, світить, а не гріє. Взимку він, накрившись хмизом, у барлозі спать
ляга.
Відгадки: заєць, бурулька, пальці,
горобець, місяць, ведмідь.
Молодці, всі завдання від Метелика,
Джмелика та їхніх друзів ви виконали, а на згадку про наш урок я хочу
подарувати вам метеликів із правилами вживання м’якого знака.
Оцінення знань учнів
Домашнє завдання:
1. РЕБУС. Сіль, стиль, біль, бриль, кріль, тюль, тінь,
жаль, вуаль, лізь.
2.
ТЕСТОВІ
ЗАВДАННЯ.
1. Указати дієслово, в якому пишеться
м’який знак:
а.
смієш…ся;
б.
будуєт…ся;
в. дивиш…ся.
2.
Указати
дієслово, в якому м’який знак НЕ пишеться:
а.
сидиш…;
б.
спит…;
в. сидит…
3.
Знайти
слово, в якому після Ц пишеться м’який знак:
а.
кварц…;
б.
стрілец…;
в. принц…
4.
Указати
слово, в якому м’який знак стоїть перед суфіксом –ськ:
а.
кін…ський;
б. селян…ський; в. ковал..ський
5.
Указати
слово з м’яким знаком:
а. гал…ці;
б.
біл…ці;
в. дівчинон…ці
Завдання від Джмелика: Записати слова, вставляючи, де
потрібно м’який знак, пояснити правопис за правилом.
Жовтен, ходит, низко, близко, білше, учителка, легенкий,
рибонка, донка,
Завдання від Метелика: Виправити помилки, записати слова
правильно.
Вирізблений, кіньця, сидит, дитиньчин, рибальчин,
сільський, радісьть, живеться, розмовляют, сядте, пісьня, кузьня, донька,
ненчин.
Завдання від Коника: Заповнити таблицю –
буквосполучення йо, ьо. Обґрунтувати свій вибір написання.
Л…н, бад…рий, зна…мий, л…тчик, …рж, с…омга, ,
дз…б, тр…х.
ЬО
ЙО
Завдання від Ящірки:
Від поданих слів утворіть і запишіть
спільнокореневі слова із значенням здрібнілості або пестливості за допомогою
суфіксів –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-. Наприклад, серце – серденько
І. Голова, голубка, рука. ІІ.
Тонкий, рідний, малий.
Завдання від Метелика: відгадати загадки, знайти
відгадки, пояснити вживання м’якого знака.
Влітку сірий, взимку білий. Росте
весною – тільки вниз, любить дах і карниз. Живуть п’ять братів, один одного
менший. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає. На
небі біліє, світить, а не гріє. Взимку він, накрившись хмизом, у барлозі спать
ляга.
Завдання від Джмелика: Записати слова, вставляючи, де
потрібно м’який знак, пояснити правопис за правилом.
Жовтен, ходит, низко, близко, білше, учителка, легенкий,
рибонка, донка,
Завдання від Метелика: Виправити помилки, записати слова
правильно.
Вирізблений, кіньця, сидит, дитиньчин, рибальчин,
сільський, радісьть, живеться, розмовляют, сядте, пісьня, кузьня, донька,
ненчин.
Завдання від Коника: Заповнити таблицю –
буквосполучення йо, ьо. Обґрунтувати свій вибір написання.
Л…н, бад…рий, зна…мий, л…тчик, …рж, с…омга, ,
дз…б, тр…х.
ЬО
ЙО
|
Завдання від Ящірки:
Від поданих слів утворіть і запишіть
спільнокореневі слова із значенням здрібнілості або пестливості за допомогою
суфіксів –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-. Наприклад, серце – серденько
І. Голова, голубка, рука. ІІ.
Тонкий, рідний, малий.
Завдання від Метелика: відгадати загадки, знайти
відгадки, пояснити вживання м’якого знака.
Влітку сірий, взимку білий. Росте
весною – тільки вниз, любить дах і карниз. Живуть п’ять братів, один одного
менший. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає. На
небі біліє, світить, а не гріє. Взимку він, накрившись хмизом, у барлозі спать
ляга.
Немає коментарів:
Дописати коментар