вівторок, 28 січня 2020 р.

Вживання знака м'якшення (урок-казка)


Тема.  Вживання знака м'якшення (урок-казка)
Мета: ознайомити учнів з правилами написання м’якого знака, посилити інтерес до правопису слів, розвивати в них уяву про реальне і фантастичне в літературних творах (художній стиль мовлення).
Тип уроку: засвоєння нових знань. Урок-казка.
Обладнання: таблиці, підручник, музика, казкові істоти, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал, –
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Усе старанно запамятовувати і вивчати обіцяймо!
ІІ. Актуалізація знань.
1.     Перевірка домашнього завдання. (Позначення мякості приголосних на письмі. Сполучення літер ьо, йо. Впр. 347, 348).
2.     Виконання вправи 349 (на дошці)
3.     Бесіда.
-Наведіть приклади м'яких звуків.
-Якими літерами передається м'якість приголосних на письмі?
-Чим знак м'якшення відрізняється від інших літер?
-Які правила написання м'якого знака ви знаєте?
ІІІ. Мотивація навчання школярів.
1.Відгадати загадку.
Я один в сім’ї такий,
Кажуть, надто вже м’який,
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я – не зайвий знак.
Хто це, діти? Так, вірно. Саме про м’який знак піде розмова на нашому уроці. Отже і тема у нас «Вживання м’якого знака».  Вправа 352.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-казка. Послухайте, будь ласка одну цікаву розповідь про допитливого Метелика. Слухайте уважно і допомагайте йому у скрутних ситуаціях.
Метелик літав скрізь: над полями, ярами, квітучими долинами та блакитними джерельцями.
Скільки всіляких див бачив Метелик! Скільки пісень почув у зелених гайочках! Із них найвідоміші: «здень-дзень», «тьох, тьох», а в житах – «підпадьом, підпадьом». Усе це наспівували пташки, яких звали Синичка, Соловей, Перепел. Були тут і степові чайки та інші птахи.
Весело було цікавому метелику.
Літає собі та й літає, не знаючи ніяких турбот. Аж раптом його увагу привернув білий стовп, на якому яснів напис «Країна Орфографія».
§  Що воно таке? – здивувався Метелик, і йому закортіло туди полетіти. Та ледь змахнув блакитними в цяточку крильцями, як зненацька подув вітерець і не дав навіть зрушити з місця.
§  Ех, – зажурився Метелик. – Як же мені тепер перелетіти туди?
І тут Метелик помітив дівчинку в блакитній сукенці.
§  Спитаю її, може, щось порадить, – подумав. Якось уже підлетів та й сів дівчинці на вушко. А та саме хатку малювала на пісочку. Зраділа вона Метеликові.
§  Дівчинко, я цікавий Метелик, – зашепотів той ласкаво. – Скажи-но, що воно за Орфографія і як мені туди потрапити?
Перелетів Метелик дівчинці на руку й чекає.
Діти, давайте допоможемо Метелику дізнатися, що таке Орфографія.
А дівчинка далі пояснила Метелику:
§  Орфографія – це слово, що означає «правильно пишу». То країна слово квітів. Там є багато цікавого. А щоб дістатися туди, любий Метелику, треба сказати чарівні слова: «Пусти, вітрику, будь ласка, у країну – добру казку». Тільки вимовиш ці слова – зараз і опинишся там.
§  Дякую, – аж засміявся від щастя Метелик та й полетів. І враз опинився у Країні Орфографії, бо все виконав так, як казала йому дівчинка.
Було тут дуже гарно, скрізь росли дивовижні квіти. Метелик зачудовано милувався чарівним краєвидом.
§  А це хто до нас залетів? – несподівано прогудів чийсь голос.
Глянув Метелик – аж то волохатий Джміль. Метелик тоді до нього:
§  Добрий день, пане. Я тут вперше.
§  Бачу. Ти якось і говориш не так. Мабуть, і писати по-нашому не вмієш?
§  Ні…
§  Отож, слухай. Я в цій місцевості відкрив школу м’якого знака. Гадаю, що вона потрібна всім. І тобі теж. Для початку запам’ятай – іноді слова треба вимовляти м’яко, а пом’якшення робить ось такий знак.
І він показав букву м’який знак із зігнутої травинки. Метелик уважно слухав. А Джмелик продовжував:
§  Отже, ПРАВИЛО ПЕРШЕ:
М’який знак пишеться після букв д, т, з, с, ц, н, л, що позначають м’які приголосні звуки [д], [т], [з], [с], [ц], [н], [л], в кінці й в середині слів.
І Джмелик почав писати паличкою на піску:
Завдання від Джмелика:
Он у траві горить стеблина, як мідь, а ось від тополі тінь, а он молотьба хлібів почалася.
(Вчитель перериває розповідь казки, записує це речення на дошці, а учні – в зошити. Підкреслюються слова, в яких вжито м’який знак.)
§  Запам’ятав усе це? – суворо запитав Джміль. – А ні, то лети собі геть.
§  Ні! – ображено затріпотів крильцями Метелик. – Я не такий уже забудько.
§  До речі, слово «забудько» як пишеться? Давайте допоможемо Метелику.
§  Молодець – радо пробасив Джмелик.
Завдання від Джмелика: Записати слова, вставляючи, де потрібно м’який знак, пояснити правопис за правилом.
Жовтень, ходить, низько, близько, більше, учителька, легенький, рибонька, донька,
До цього уроку прислухався Коник-Стрибунець, інші метелики, а зелена Ящірка навіть підняла голівку, слухаючи ДРУГЕ ПРАВИЛО.
Після [л’], що позначає м’який приголосний, який стоїть перед  наступним м’яким приголосним, теж пишеться м’який знак: пальці, пральня.
§  Можна я скажу, – вже сміливіше озвався Метелик. – Он десь чути ковальський дзвін.
Слово «ковальський»… Діти, як будемо писати це слово? Поясніть, до якого правила воно відноситься?
Завдання від Метелика:  (робота у малих групах)
Виправити помилки, записати слова правильно.
Вирізблений, кіньця, сидит, дитиньчин, рибальчин, сільський, радісьть, живеться, розмовляют, сядте,  пісьня, кузьня, донька, ненчин.
§  Ну, молодці!
§  Слухай далі.
М’який знак пишемо після букв, що позначають м’які приголосні звуки у середині складу  перед [o].
§  Он голуб сів. Чим він клює?
§  Носиком.
§  Та ні, не носом, а дзьобом. А то що за квіти синіють?
§  Льон, – вигукнула разом уся комашня.
§  А як співають солов’ї?
§  Тьох-тьох.
§  Оце тобі, Метелику, й ТРЕТЄ ПРАВИЛО.
Завдання від Коника: Заповнити таблицю – буквосполучення йо, ьо. Обґрунтувати свій вибір написання.
Л…н,  бад…рий, зна…мий, л…тчик, …рж, с…омга, , дз…б, тр…х.
ЬО                                                               ЙО

§  А чи є ще й четверте правило? – запитав Метелик.
§  Є, – поважно прогудів Джмелик. – Дівчинку ти бачив?
§  Бачив.
§  То Гальчина донька. Треба тітці Гальці привіт передати за її добре серце. А її двір біля Васьчиного. Оце тобі й ЧЕТВЕРТЕ ПРАВИЛО, коли вживається м’який знак. А саме:
У сполученнях –льц-, -льч-, -ньц-, ніч-, -ськ-  та у дієсловах на –ть, -ться.
Метелик знав і Васьчин двір, і доньку Гальчину, тому й легко запам’ятав це правило.
§  Чи всі правила ми вивчили? – запитав метелик суворого вчителя
§  Ні, є ще й П’ЯТЕ ПРАВИЛО
У суфіксах –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, юсіньк- пишемо м’який знак: маленький, дитинонька.
Завдання від Ящірки:
Від поданих слів утворіть і запишіть спільнокореневі слова із значенням здрібнілості або пестливості за допомогою суфіксів –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-.
Серце – серденько
І. Голова, голубка, очі, брови, рука.
ІІ. Тонкий, рідний, рідний, малий.
§  А «голуб» пишемо без м’якого знака, – сказав Метелик.
§  Правильно. Але це вже інша тема. Отже,
М’який знак не пишемо після букв:
А. б, п, в, м, ф:  рів, сім, сипте;
Б. ж, ч, ш, щ,: ніжно, вишня, ніч, дощ;
В. р, що позначає твердий звук [p]: гектар, Харків.
§  Дорогий Джмелику, дякую тобі за науку, – вигукнув Метелик. – Але мені вже пора летіть… А в слові «летіть» теж пишеться м’який знак.
§  Ну й молодець, – вигукнув Джмелик. – Ох і здібний учень. Ну лети собі. І хай щастить тобі ще й інших учити.
§  Прилечу-у-у, – почулося мабуть.
Бо густа трава зашуміла, а блакитні крильця перелітали з квітки на квітку, покидаючи школу м’якого знака та її доброго вчителя.
V.Закріплення вивченого матеріалу.
 Діряві слова – завдання від Синички
Я показуватиму незвичайні слова – «діряві». Якщо у слові пишеться м’який знак – ви піднімаєте картку з м’яким знаком.
Даринка, Лізонька, нянька, дитинка, кулька, рибалка, бурулька, паска, зозулька, ополонка, синька, пінка, вогонь, сядьте, читальня, Наталка.
Завдання від Метелика:  відгадати загадки, знайти відгадки, пояснити вживання м’якого знака.
Влітку сірий, взимку білий. Росте весною – тільки вниз, любить дах і карниз. Живуть п’ять братів, один одного менший. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає. На небі біліє, світить, а не гріє. Взимку він, накрившись хмизом, у барлозі спать ляга.
Відгадки:  заєць, бурулька, пальці, горобець, місяць, ведмідь.
Молодці, всі завдання від Метелика, Джмелика та їхніх друзів ви виконали, а на згадку про наш урок я хочу подарувати вам метеликів із правилами вживання м’якого знака.
Оцінення знань учнів
Домашнє завдання: 

1.     РЕБУС. Сіль, стиль, біль, бриль, кріль, тюль, тінь, жаль, вуаль, лізь.

2.     ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ.

1.     Указати дієслово, в якому пишеться м’який знак:
а. смієш…ся;                  б. будуєт…ся;             в. дивиш…ся.
2.                 Указати дієслово, в якому м’який знак НЕ пишеться:
а. сидиш…;                     б. спит…;                   в. сидит…
3.                 Знайти слово, в якому після Ц пишеться м’який знак:
а. кварц…;                      б. стрілец…;               в. принц…
4.                 Указати слово, в якому м’який знак стоїть перед суфіксом –ськ:
а. кін…ський;                  б. селян…ський;        в. ковал..ський
5.                 Указати слово з м’яким знаком:
а. гал…ці;                        б. біл…ці;                   в. дівчинон…ці

Завдання від Джмелика: Записати слова, вставляючи, де потрібно м’який знак, пояснити правопис за правилом.
Жовтен, ходит, низко, близко, білше, учителка, легенкий, рибонка, донка,
Завдання від Метелика:  Виправити помилки, записати слова правильно.
Вирізблений, кіньця, сидит, дитиньчин, рибальчин, сільський, радісьть, живеться, розмовляют, сядте,  пісьня, кузьня, донька, ненчин.
Завдання від Коника: Заповнити таблицю – буквосполучення йо, ьо. Обґрунтувати свій вибір написання.
Л…н,  бад…рий, зна…мий, л…тчик, …рж, с…омга, , дз…б, тр…х.
ЬО                                                                            ЙО
Завдання від Ящірки:
Від поданих слів утворіть і запишіть спільнокореневі слова із значенням здрібнілості або пестливості за допомогою суфіксів –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-. Наприклад, серце – серденько
І. Голова, голубка, рука.           ІІ. Тонкий, рідний, малий.
Завдання від Метелика:  відгадати загадки, знайти відгадки, пояснити вживання м’якого знака.
Влітку сірий, взимку білий. Росте весною – тільки вниз, любить дах і карниз. Живуть п’ять братів, один одного менший. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає. На небі біліє, світить, а не гріє. Взимку він, накрившись хмизом, у барлозі спать ляга.

Завдання від Джмелика: Записати слова, вставляючи, де потрібно м’який знак, пояснити правопис за правилом.
Жовтен, ходит, низко, близко, білше, учителка, легенкий, рибонка, донка,
Завдання від Метелика:  Виправити помилки, записати слова правильно.
Вирізблений, кіньця, сидит, дитиньчин, рибальчин, сільський, радісьть, живеться, розмовляют, сядте,  пісьня, кузьня, донька, ненчин.
Завдання від Коника: Заповнити таблицю – буквосполучення йо, ьо. Обґрунтувати свій вибір написання.
Л…н,  бад…рий, зна…мий, л…тчик, …рж, с…омга, , дз…б, тр…х.
ЬО                                                                            ЙО
Завдання від Ящірки:
Від поданих слів утворіть і запишіть спільнокореневі слова із значенням здрібнілості або пестливості за допомогою суфіксів –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-. Наприклад, серце – серденько
І. Голова, голубка, рука.           ІІ. Тонкий, рідний, малий.
Завдання від Метелика:  відгадати загадки, знайти відгадки, пояснити вживання м’якого знака.
Влітку сірий, взимку білий. Росте весною – тільки вниз, любить дах і карниз. Живуть п’ять братів, один одного менший. Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає. На небі біліє, світить, а не гріє. Взимку він, накрившись хмизом, у барлозі спать ляга.


Немає коментарів:

Дописати коментар