вівторок, 28 січня 2020 р.

«Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, я, ю, є»


Конспект уроку на тему «Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, я, ю, є»
Мета:
       навчальна: поглибити знання учнів про позначення м'якості приго­лосних на письмі; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова із запропонованою орфограмою в текстах; удосконалювати орфоепічні вміння;
       розвивальна: розвивати орфографічне чуття, мовленнєві навички, пам'ять, увагу, логічне мислення, пам’ять, вміння висловлювати власні думки; розвивати аналітичні вміння;
    виховна: виховувати культуру спілкування, повагу до старших.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, фразеологія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, усна народна творчість.
Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-практикум.
Методи і прийоми: робота у групах, слово вчителя, робота з підручником, робота з картками, самостійна робота, практична робота, гра «Придумай слово», рефлексія.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, різнокольорові сигнальні картки, таблиця «Самооцінювання».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Діти з допомогою вчителя утворюють три групи і сідають навколо столів.
Слово вчителя.
Доброго дня, діти! Сьогодні наш урок пройде у незвичайній формі. Ви поділені на 3 групи і будете працювати не кожен сам на себе, а на свою групу. У процесі роботи ви будете змінювати свої групи. Щоб наш урок пройшов цікаво та пізнавально, вам потрібно бути уважними та організованими. Усі завдання, які ви виконуєте ви записуєте у свої зошити.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Тема нашого уроку  «Позначення м’якості приголосних на письмі». З допомогою яких літер відбувається пом’якшення приголосних на письмі – про це ми дізнаємось у подальшій роботі.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Кожна група отримує індивідуальне завдання. Протягом 5 хвилин ви обговорюєте у своїх групках новий матеріал. Ви маєте настільки добре володіти матеріалом, щоб розповісти його іншим групкам. Працюєте тихо, щоб не заважати іншим.
 Завдання для груп роздаються на картках.
1.Робота з картками.
Картка 1. Звукове значення літер я, ю, є, ї, ь
В українській мові м’якість приголосних на письмі позначають:
1) літерою ь (м’який знак): січень, льодовий;
2) літерами є, ю, я, коли вони стоять після м’якого приголосного: синє, люди, пісня;
3) літерою іліс, сірий.
! Літери ь, і, я, ю, є можуть передавати на письмі м’якість відразу двох приголосних звуків:
кузня [к у з' н' а ], честь [ч е с' т' ].
Картка 2. М’які та пом’якшені приголосні звуки
Приголосні звуки бувають тверді й м’які. У звуковому записі на м’якість приголосного звука вказує скісна риска [ ' ] після літери: синь [с и н' ],        сіль [с' і л' ],  на пом’якшеність – вказує знак [ ’ ]: вік [в’ і к ]. М’який знак у звуковому записі не вживається.
Деякі приголосні утворюють пари: [д] –  [д], [т] –  [т], [з] –  [з], [с] –  [с], [дз] –  [дз], [ц] –  [ц], [н] –  [н], [л] –  [л], [р] –  [р].
Не мають пар м’яких такі приголосні: губні [б],[п],[в],[м],[ф], шиплячі [ж],[ч],[ш],[дж]. Вони лише трохи пом’якшуються: [б’ік], [облич’:я].
Приголосні [г], [ґ], [к], [х] завжди тверді. Пом’ якшуються вони лише перед голосним [і]: [г’ і р к о ], [к’ і т ].
Приголосний [й] завжди м’який.
Картка 3. Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, я, ю, є
Літери я, ю, є можуть позначати по два звуки:
я – [й а]: яр [й а р], олія [о л ’і й а];
ю – [й у]: юнак [й у н а к ], співаю [с п’ і в а й у ];
є – [й е]: єдиний [й е д и н и й ], моє [м о є ].
Літери я, ю, є можуть позначати на письмі голосні звуки [а], [у], [е], що стоять після м’яких приголосних.
Наприклад: маля [м а л' я], людина [л' у д и н а ],синє [с и н' е].
Якщо літери я, ю, є позначають на письмі м’якість подовженого приголосного (його передано подвоєними літерами), то звукописом слово передаємо так: волосся [в о л о с': а].
(5 – 7 хв групи працюють).
2. Слово вчителя.
Ваш час завершився. Думаю, ви помітили, що на столі знаходяться картки різного кольору. Перший стіл – червона картка, другий – зелена, третій – синя.
Кожному з вас я роздаю картки таких кольорів. Кому якого кольору випала картка, той пересідає за стіл з карткою такого ж кольору.
(Учні утворюють нові групи за кольорами карток).
 У нас утворилось три нових групи. У кожній групі є учні з 3-х різних груп. Вам потрібно поділитись інформацією, яку ви опрацьовували у попередніх групах.
(учні обмінюються інформацією приблизно 5 хв).
3. Слово вчителя.
Оберіть у кожній групці спікера – учня, який представлятиме свою групу. Кожній групі я задаю питання, ви якомога повніше відповідаєте на нього. Учні з групи можуть доповнити відповідь свого спікера.
4. Опитування за запитаннями.
1.В українській мові м’якість приголосних на письмі позначають літерами… (я, ю, є, і, ь).
2. Літери я, ю, є можуть позначати по два звуки, яких саме? (я – [й а] , ю – [й у], є – [й е]).
3. Коли літери я, ю, є можуть позначати на письмі голосні звуки і які? (Літери я, ю, є можуть позначати на письмі голосні звуки [а], [у], [е], що стоять після м’яких приголосних).
4. Як у звуковому записі позначаємо м’якість та пом’якшення приголосних? (М’якість – скісна риска [' ], пом’якшеність – знак [’] ).
5. Чи вживається м’який знак у звуковому записі? (Ні).
6. Чи можуть літери ь, і, я, ю, є передавати на письмі м’якість відразу двох приголосних. Відповідь проілюструйте на прикладах (Так).
Фізкультхвилинка з орфографічним завданням
Інструкція: учитель читає вірш, учні виконують рухи. Після прочитання кожного рядка, після виконання рухів, учні мають плеснути в долоні стільки разів, скільки слів зі знаком м’якшення було в рядку.
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ІV. Формування знань, умінь та навичок                                                                   1. Робота з підручником.
 Виконання вправи 343, 344 (письмово).
Словниковий диктант.
Горобець, вогонь, сьомий, льон, повінь, сільський, люди, третє, ліхтар, камінчик, кузня, пісня.
2. Самостійна робота.
Завдання: прочитати текст. Виписати слова з м’якими приголосними, підкреслити орфограми. Біля дошки виконати фонетичний розбір виділеного слова.
(Учням роздаються тексти на картках).
Група 1.
Недалеко од Керелівки стоїть маленьке село Комарівка. Дорога в село йде з такої крутої гори, що, їдучи, треба вставать з воза, щоб не перекинутись. Під самою горою блищить ставок. Коло ставка гребля, обсаджена вербами.

Група 2.
 В кінці греблі стоїть млин з чорними колесами. Вода ллється на колеса зверху, обливає їх білою піною і падає довгими пасмами в глибоку долину. Кругом ставка ростуть старі садки. Уся Комарівка зовсім потонула в садках.
Група 3.
Ніде не видко ні хат, ні повіток. Тільки синій дим з виводів над зеленим морем показує на ті місця, де стоять хати. Густе гілля позвішувалось з тинів на улиці й зовсім позакривало хати. Розложисті яблуні – густі, як руно.
(Зачитування виконаного завдання. Біля дошки від кожної групи працює учень над фонетичним розбором слова).
4. Гра «Знайди зайве слово» 1. Тінь, сіль, тік, хміль; 2. Дитя, моя, сім’я, надія; 3. Льон, сльоза, підйом; 4. Земля, доля, воля, поле.
3. Гра «Придумай слова».
Групам потрібно записати по 5 слів, в яких:
Група 1 – м’якість передається ь;
Група 2 – м’якість передається і;
Група 3 – м’якість передається я, ю, є.
(Зачитування групами слів).
4. Практична робота.
Завдання: записати слова з м’якими приголосними у 3 колонки. І-ша колонка – м’якість передається ь, ІІ-га колонка - м’якість передається і, ІІІ-тя колонка – я, ю, є.
Брунька, білий, безодня, учень, близнята, березень, вечеря, довідка, життєвий, люк, жаль, літній, побачення.
  Групи зачитують по порядку колонки зі словами.
V. Підбиття підсумків уроків
Діти, сподіваюсь урок пройшов для вас цікаво і ви дізнались чимало нового. А зараз пропоную вам оцінити себе самостійно та знання здобуті на уроці.
1. Робота з табличкою «Самооцінювання».
2. Рефлексія.
·         Чи сподобався вам урок?
·         Що нового ви довідалися?
·         Що вас найбільше зацікавило, здивувало?
V. Домашнє завдання





Немає коментарів:

Дописати коментар