Тема. В. Симоненко «Цар Плаксій
та Лоскотон». Різні життєві
позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістична й оптимістична).
Мета: продемонструвати
на прикладі твору різні способи життя та
поведінки дійових осіб. З’ясувати особисте ставлення
читачів до них.
Розвивати елементарні навички аналізу твору.
Провести аналогії з сучасним життям.
Закріпити з учнями специфіку віршованої
мови художніх творів.
Виховувати позитивні риси характеру, сприяти
усвідомленню значення для людини оптимістичного
погляду на світ.
Цілі.
Учні знатимуть: зміст
прочитаної казки, основні риси характеру дійових осіб.
Учні вмітимуть:
характеризувати життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (оптимістичні і
песимістичні), визначати основні риси дійових осіб твору, висловлювати особисте
ставлення до зображуваного, проводити аналогії з сучасним життям.
Тип уроку: урок
закріплення та застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, роздатковий
матеріал.
Хід уроку
Добро - вічне,
а зло гине
Звучить музика. І. Організація класу.
1. Привітання. Любі діти! Як
ви почуваєтеся? Який у вас сьогодні настрій? Хвилюєтесь? Трішки! Адже в наш
клас сьогодні завітали люди щирі. Не хвилюйтесь! Краще привітайте в добрий час
гостей посмішкою й миром!
2. Аутотренінг.
А)А тепер сядьте зручно. Б)
Заплющте очі. В) Повторюйте за мною:
«Я спокійний…»
«Я розумний…»
«Я
впевнений у собі…»
«Я маю чуйне серце…»
«Я віддаю його добрим справам…»
Г) Візьміться за руки
Д) Відчуйте тепло долонь
один одного
Е) Подумки подаруйте один
одному добро, щирість.
Є) Розплющте очі
Погляньте одне на одного,
усміхніться.
Ж)Подаруйте один одному посмішку
З)Посміхнулися до мене, до наших
гостей і починаємо працювати.
Нехай із промінчиків добра, що
засяяли на ваших обличчях, і розпочнеться наш урок. 3.Створення
емоційно-позитивного фону.
-У мене в руках кошик «Мій
урок»
-Що б ви запропонували покласти
до нього із того, що згодиться нам на
уроці?
-А я вам пропоную ось що (дотепність,
кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність)
-Дійсно, все це потрібно на
уроці.
ІІ. Актуалiзацiя опорних знань
учнiв.
Експрес-опитування.
• Василь Симоненко народився на Лубенщинi в селi …
.
• Першим другом i наставником, а пiзнiше–
натхненником майбутнього поета був … .
• Казку «Цар Плаксiй та Лоскотон» поет написав для
… .
• Четверта частина казки має назву … .
• Столицею країни Сльозолий було мiсто … .
• Капiтан Макака став царським зятем, тому що … .
• Лоскотон зберiгав смiх у … .
• Казка Василя Симоненка «Цар Плаксiй та Лоскотон»
вiдрiзняється вiд казок Івана Франка «Фарбований Лис» i Василя Королева-Старого
«Хуха-Моховинка» тим, що … .
• Рима – це … .
• Група вiршованих рядкiв, об’єднаних однiєю думкою
i сталим для певного твору порядком римування, називається … .
- Молодці! Гарно справились із завданням, я
думаю, що можу впевнено з вами вирушати в подорож, адже зі мною надійні
супутники.
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
Звучить мелодія .
А урок у нас – незвичайний.
Незвичайний тим, що… (стук у
двері). Цікаво, хто ж завітав до нас у гості?
Під звуки казкової мелодії заходять цар Плаксій та
Лоскотон.
Цар Плаксій.
Я люблю, як плачуть діти,
Бо люблю їх сльози пити.
Я прийшов, щоб гірко ви
Сльози тут свої лили.
Бачить сльози ваші, діти,
Це моя найбільша втіха,
Бо сміятись і радіти
У моєму царстві – ні!
Хто всміхнеться – в часі тім
Я того негайно з’їм!
Отакий я цар Плаксій
Із країни Сльозолий.
Цар Лоскотон.
Я прийшов з країв далеких
І усім приніс вам сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
Схочеш сам піти в цей край,
То маршрут запам’ятай:
Треба йти спочатку прямо,
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш,
В цю країну попадеш.
ІІ. Мотивація
навчальної діяльності.
Як од втоми не впадеш,
В цю країну попадеш.
- В
яку країну потрапимо? (Сльозолий, Плаксоград)
- Хто
автор казки?
Запрошую вас у казку Василя Симоненка «Цар
Плаксій та Лоскотон». Ви прочитали її? Сподобалася вам ця казка?
Уже кілька уроків ми мандруємо
стежками літературних казок.
З В. Симоненком і змістом казки
«Цар Плаксій та Лоскотон» ми познайомились на минулому уроці. А сьогодні
спробуємо зазирнути в казковий світ царя Плаксія і Лоскотона, проаналізувати
їхні вчинки, розрізняти добро і зло, як у казках, так і в житті.
Наш урок незвичайний –
урок-казка. Тому й оцінювання буде незвичайним: свою роботу на уроці ви будете
оцінювати самі – самооцінювання учнів.
ІІІ. Повідомлення теми і мети
уроку.
Сьогодні ми разом із нашими
гостями продовжимо подорож сторінками казки «Цар Плаксій та Лоскотон». А
допоможе нам у цьому маршрутний лист, який приніс дядечко Лоскотон. Маршрут
доведе нас до того казкового місця, звідки ми розпочнемо свою мандрівку.
А щоб дістатися до цього місця, ми маємо показати, що готові до випробувань.
Літературна дуель (дві пари учнів
дають питання один одному за змістом казки)
1. Де знаходилася краса-країна Сльозолий?
(Там, де гори і долини, де гуляє вітровій)
2. Хто був її царем? (цар Плаксій)
3. Яким був цар Плаксій? (голова його – мов бочка,
очі – ніби кавуни)
4.Чим займалася сім’я Плаксія? (цілі дні вони
сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили)
5. Хто ще проживав у диво-царстві? (три
дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота, і плаксивих три сини плаксуни, дядько Лоскотон)
6. Яким був дядько Лоскотон? (Лоскотливі мав він
вуса І м’якенькі, наче пух.
І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.)
7. Якої вдачі він був? (мав він вдачу теплу й щиру)
8. Чому цар Плаксій не любив Лоскотона?
9. Що він наказав зробити?(впіймати Лоскотона)
10. Чому Лоскотона не могли знайти? (бо його завжди
і всюди од ловців ховали люди)
11. Хто спіймав Дядька Лоскотона? (капітан
Макака)
12. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в
темницю?(батраки й робітники)
13. Як здолав Лоскотон Плаксія? (став царя він
лоскотати)
14. Чому переміг Лоскотон? (він ходив по всій
країні і носив з собою сміх)
- Лоскотон, ти приніс для
нас сьогодні свій сміх?
- Так, але чи отримаєте
ви його залежить від вашої роботи на уроці!
Тож ми крокуємо далі! Але
що це, перед нами камінь, а під ним завдання, які нам потрібно вирішити….
Опрацювання навчального
матерiалу.
У ч и т е л ь. Казки обожнюють усi: i дорослi, й
дiти. Бо саме казка вселяє в нашi душi дихання чарiв та магiї, вiдчуття, що
добро завжди перемагає зло. Казки живуть поряд iз нашими мрiями. Вони
випромiнюють тепло i полiпшують настрiй, вчать нас розпiзнавати хороших людей,
стерегтися поганих, прищеплюють нам людянiсть, вiдкритiсть i доброзичливiсть,
дають уроки позитивного погляду на свiт. Саме до таких казок належить «Цар
Плаксiй та Лоскотон» Василя Симоненка. На сьогоднiшньому уроцi ми визначимо
основнi риси характеру дiйових осiб твору, схарактеризуємо їхнi спосiб життя,
поведiнку, рiзнi життєвi позицiї – оптимiстичну й песимiстичну.
Коли ми посміхаємося, все довкола здається нам
своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх
продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на
світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи
песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? А які ви?
Запитайте кожен сам себе (заслуховуються кілька відповідей дітей з
обґрунтуванням).
- Діти,
якщо ви помітили – у нас на уроці сьогодні працюють експерти, які будуть нам
допомагати, тож звернемось до них по допомогу. Тож, хто такі оптимісти і
песимісти?
С л о в н и ч о к.
Оптимiзм – погляд
на життя з позитивної точки зору, впевненiсть у кращому майбутньому.
Песимiзм –
свiтосприйняття, сповнене безнадiї, зневiри у краще майбутнє; схильнiсть в
усьому вбачати найгiршi, темнi сторони.
- Тож
переходимо до нашої картки-путівника, яка допоможе нам у нашій подорожі.
Ліворуч підеш – цікаві завдання
знайдеш!
Робота у групах. Із поданих характеристик оберiть
риси, якi, на вашу думку, вiдповiдають образу:
1-ш а г р у п а – царя Плаксiя,
2-га г р у п а – Лоскотона.
Свою думку проiлюструйте цитатами з твору.
Автор його не любить, зображує непривабливу,
потворну зовнiшнiсть; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнiшнiсть;злий
песимiст; добрий, душевний чоловiк, який дарує людям смiх i радiсть, розраджує
у їхньому нелегкому життi; нiкчемний боягуз; смiливець i
вiдчайдух; жорстокий деспот, знущається з людей
своєї країни, i за це народ не любить його;
його люблять люди, переховують вiд охоронцiв,а коли
вiн потрапляє до в’язницi, визволяють,
пiклуються про нього, як про рiдного брата.
О р i є н т о в н i в i д п о в i д i.
1-ш а г р у п а.
• Автор його не любить, зображує
непривабливу, потворну зовнiшнiсть:
Голова його – мов бочка,
Очi – нiби кавуни.
• Жорстокий деспот, знущається з
людей своєї країни, i за це народ не любить його:
Хай iз ними день при днi
Плачуть всi в країнi дiти,
Бо смiятись i радiти
У моєму царствi – нi!
Хто всмiхнеться – в часi тiм
Я того негайно з’їм!
* * *
Хто смiявсь – вони хапали
І нагайками шмагали,
Так, що в тому царствi скрiзь
Вистачало плачу й слiз.
• Нiкчемний боягуз:
Не любили Лоскотона
Цар Плаксiй i Плаксуни.
Видавали заборони
Проти лоскоту вони.
І за дядьком Лоскотоном
Із нагайками в руках
Охоронцi злих законiв
Полювали по хатах.
* * *
Бо уже цей Лоскотон
Скоро нам розвалить трон:
Що тодi ми будем пити,
Як не будуть плакать дiти?
• Злий песимiст:
Недоступним став для всiх
Голосний та щирий смiх.
Тож вiд радостi стрибайте!
Тож вiд радостi ридайте!
Ми тепер встановим скрiзь
Вiковiчне царство слiз!
В и с н о в о к. Цар Плаксiй є
утіленням суму, скарг на життя – всього, що зазвичай
називають песимiзмом. Та сум i сльози Плаксiя
безпiдставнi, тож у читачiв вiн викликає хiба що iронiю, аж нiяк не спiвчуття.
2-г а г р у п а.
• Автор захоплюється ним, малює
привабливу зовнiшнiсть:
Мав вiн вдачу теплу й щиру.
Ще й лукавинку в очах.
І була накидка сiра
В Лоскотона на плечах.
Лоскотливi мав вiн вуса
І м’якенькi, наче пух,
І м’яке волосся русе
Розсипалося до вух.
• Добрий, душевний чоловiк, який
дарує людям смiх i радiсть, розраджує у їхньому нелегкому життi:
Вiн приходив кожний вечiр –
Хай чи дощ iде, чи снiг –
До голодної малечi
І усiм приносив смiх.
* * *
Вiн як прийде, залоскоче,
То смiється, хто й не хоче.
Тiльки де вiн появлявся,
Зразу плач там припинявся…
• Смiливець i вiдчайдух:
Але дядько Лоскотон
Не боявся цих заслон:
Вiн ходив по всiй країнi
І носив з собою смiх
В розмальованiй торбинi,
В пальцях лагiдних своїх.
• Його люблять люди, переховують
вiд охоронцiв, а коли вiн потрапляє до в’язницi, визволяють, пiклуються про
нього, як про рідного брата:
Бо його завжди i всюди
Од ловцiв ховали люди...
* *
А вночi йшли до в’язницi
Батраки й робiтники,
Щоб звiльнити iз темницi
Лоскотона навiки.
* * *
Йди до нас, веселий брате,
В нашу здружену сiм’ю.
В и с н о в о к. Лоскотон
протиставляється Плаксiю, вiн несе дiтям смiх i радiсть,
звеселяє й розважає їх. Теплом i впевненiстю, що
добро завжди переможе, вiє вiд смiливого дядька Лоскотона. І вже не
хочеться рюмсати, скавчати через якусь дрiбницю, щоб навiть у самого себе не
викликати порiвняння з вiдповiдним персонажем.
До того ж Лоскотон не може не подобатися тим, що
сильний у своїй правотi, вiн бачить
людей такими, якими вони є насправдi, розумiє їхнi
проблеми, вмiє розрадити у
скрутнi часи. Мабуть, саме тому вiн не залишається
довго наодинцi з негараздами. Ця
казка навчає нас тому, що сильнiший не той,хто цар,
а той, хто має багато друзів
Прямо підеш – у казку прийдеш.
1. «Чарівна торбина». Гра «Хто
швидше?»
Завдання – із карток, що лежать у торбині,
відновити послідовність змісту казки. Розташуйте у правильному
порядку малюнки і дайте їм назви.
Цареве сімейство
|
4
|
Дядько Лоскотон
|
3
|
Арешт Лоскотона
|
1
|
Весілля в палаці
|
6
|
Звільнення Лоскотона
|
2
|
Продовження весілля
|
5
|
- Оцініть свою роботу і виставте оцінки у
кружечках.
2. Колективна робота. Складання
асоціативної павутинки у вигляді квітки, хмарки з дощем.
- Назвіть головних героїв казки. Які між ними
стосунки?( Цар Плаксій та Лоскотон, їх образи
протиставляються).
- Порівняймо їх портрети.
Використовуючи
зроблені вдома записи, дай словесну характеристику персонажів.
- Діти,
з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою)
- А
плач? (сльози, дощ)
- Ось
у нас вийшла квітка, на пелюстках якої написані риси характеру Лоскотона, та
які ми повинні мати, щоб бути добрими людьми і гідно жити серед людей.
- Який
настрій об’єднує хмари і дощ? (песимістичний)
- А
квітку і сонце? (оптимістичний)
- Знову звернемось до наших
експертів, рубрика хвилина мудрих думок.
4. Хвилинка
мудрих думок
У народі існує така легенда
про добро та зло. Одного разу на двобій вийшли Добро і Зло. Вони
змагалися, і Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але
Добро впало, притулилося до малесенької грудочки землі, розрослося, зацвіло
синім цвітом і стало барвінком.
І до
цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.
6. Інтерактивна вправа «Прес».
Робота в міні-групах.
Використовуючи вправу «Прес», доведіть, що
· Твір «Цар
Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що ___________________
_____________________________________________________________
Наприклад,
___________________________________________________
Отже________________________________________________________
· «Цар
Плаксій та Лоскотон» - казка народна чи літературна? Аргументуйте.
Молодці! Ви добре впоралися із завданнями. Виставте
самі собі оцінки у кружечках за виконану роботу. Звернемося до путівника. На
яку дорогу повернемо тепер? Дорога праворуч – це творчий місток. Познайомимося
із завданнями.
Праворуч підеш – на чарівний міст
вийдеш.
V. Узагальнення
і систематизація здобутих знань, умінь і навичок
Робота в
парах.
1 група – скласти
прислів’я (із частинок)
1) Зробиш добро –
не кайся, вдієш лихо – начувайся.
2) Добрий чоловік людям добро чинить і нікому не
хвалиться.
3) З добрим дружи, а лихого стережись.
4) Усе добре переймай, а зла уникай.
5) Хто людям добра бажає, той і собі має.
6) Поспішай робити добро.
7) За добро добром платять.
8) Поки живеш – смійся, поки смієшся – ти живеш.
9) Здоровий сміх зміцнює здоров’я і продовжує
життя.
10) Не сердься, як сміється; не смійся, як хтось
плаче.
2 група – знайти у 3, 4, 5 частинах казки
спонукальні та питальні речення. Інтонаційно їх прочитати. Самооцінки.
6.Фізхвилинка.
Три царівни теж навтьоки
У чотири бігли …
боки, (руки в сторони)
Кровопивці-сльозівці
Стали п’явками … в
ріці. (присіли)
А макака-забіяка
З’їв себе … Із
переляку (нахил
вперед)
Так веселий Лоскотон
Розвалив поганський …., трон. (стрибки)
Слайд 15
ІV.Повторення вивченого матеріалу.
1. «Мікрофон»: запропонуйте
шлях боротьби із Плаксіями.
- Чому сміх Лоскотона живий
дотепер?
2.Складання
асоціативної павутинки у вигляді квітки.
-Які
асоціації викликає у вас добро?(Діти називають асоціації:
милосердя,любов,злагода,щирість,повага,чуйність і в результаті
виходить квітка доброти.
- Чого
навчає нас казка?
-
5.Рольова гра «Даємо поради»
Поради експертів
-Чим був
сміх дядька Лоскотона : зброєю чи ліками?
-Чому ви так вважаєте?
-А кого б ви хотіли запросити до себе в гості : Лоскотона чи Плаксія?
Чому?
-Та до нас завітали не Плаксій, не добрий дядько Лоскотон,а…
лікар і психолог.Послухаємо,які поради вони принесли.
Лікар.Ви
були праві.Сміх-це ліки.Вони виробляють у мозку людини
такі речовини,що протистоять вірусам та інфекціям.
А ще хочу повідомити вам,що щирий сміх захищає нас від
нервових розладів.
Психолог .А
я хочу повідомити ,що всього лише одна хвилина здоро-
вого і природного сміху замінює склянку фруктового соку.А ще…одна
година щирого сміху замінює путівку найпрестижнішого курорту в Сочі.
– на 40 % частiше страждають вiд серцевих захворювань похмурi люди
порiвняно з веселими;
– 100 км/год – з такою швидкістю повiтря
виривається з легенiв пiд час смiху;
– 17 хв смiху за добу продовжують життя на 1 рiк;
Ну що ж,поїдемо на 1 хвилину на курорт,щоб відпочити?
5.Рубрика «Проблемні питання». Ви
питали? Ми відповідаємо
1. Що
трапилося б з країною, коли б Лоскотон не переміг Плаксія?
2. Чому
незаможний Лоскотон зміг протистояти жорстокому тирану?
3. Віднайдіть
на географічній карті місто Плаксоград. Охарактеризуйте його місце
розташування.
4. Яким
чином Лоскотон здобув великої пошани серед людей?
5. Чим
пояснити те, що Плаксій наприкінці твору гине, а Лоскотон продовжує творити
добро на благо людям.
6. Серед
людей, які вас оточують, ви зустрічали більше «плаксіїв» чи «лоскотонів»?
7. Чи
доводилось вам бути у ролі Лоскотона? Що ви відчували? Розкажіть про це (Відповіді
учнів).
VІ.Оцінювання учнів.
VІІ.Підсумок уроку.
Наш урок підходить до кінця.
-Чи досягли ми поставленої мети?
-Чи справдились очікувані результати?
-Чи навчила вас ця казка чогось корисного?
-Чи подібна історія,описана у казці, на сучасне життя? Чому?
На закінчення мені хочеться побажати:робіть добро,посміхайтеся
найдобрішою усмішкою,яка перетворить ваше життя і життя оточуючих
на казку.Життя-це казка,тож будьте добрими героями у ній!
VІІІ.Домашнє завдання.
Д/з ви отримаєте у 3 часових вимірах:на наступний урок, на наступний
рік і на весь вік. Отже,на наступний урок:змінити останній розділ
казки;
на наступний рік:прочитати якомога більше творів В.Симоненка; на весь
вік:поспішайте творити добро!
Немає коментарів:
Дописати коментар