Тема : Спрощення в групах приголосних.
Мета: дати учням поняття про спрощення в групах приголосних, розкрити особливості і досягти усвідомлення ними цього мовного явища, формувати вміння вимовляти слова зі спрощенням,
розпізнавати орфограму і пояснювати написання, спираючись на правило;
розвивати мовлення, пам’ять, аналітичне мислення; усне й писемне мовлення;
удосконалювати навички роботи з підручником;
виховувати інтерес до рідної мови.
Очікувані
результати: учні розпізнають у
словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки
відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з
вивченими орфограмами.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: О. П. Глазова, Українська
мова. 5 клас: Підручн. для закладів загальної середньої освіти. – К.: Освіта. 2018, словник іншомовних слів, таблиці, дидактичний матеріал
Хід
уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної
готовності учнів до уроку.
Нумо,
діти, підведіться !
Всі
приємно посміхніться.
Продзвенів
уже дзвінок,
Починаємо
урок!
З яким настроєм ти прийшов на урок? Намалюй олівцем біля дати
відповідний смайлик.
Діти,
вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити
багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть
долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його
сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч.
І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Візьмемо з собою
старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Бесіда
за питаннями:
-Що
називається прикметником? Наведіть приклади прикметників.
-Яким
членом речення він виступає?
-Який
розділ науки про мову вивчає звуки мовлення?
-Скільки
всього звуків в українській мові ? (38)
-Що таке
звук ?
-На які
основні групи поділяються звуки мовлення ?
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
Українська мова є однією з найкрасивіших і найбільш
співучих мов світу. Ця співучість і милозвучність досягається різними засобами:
чергуванням голосних і приголосних, використанням паралельних форм слів та
синонімів і, звичайно, шляхом спрощення в групах приголосних. як в усній, так і
в письмовій формі.
Уявіть
собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.
- А скільки
приголосних в українській мові ? (32)
Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох
приголосних, що ускладнює вимову. Тоді в цій групі один із звуків випадає, і
вимова слова стає легшою, а мовлення – милозвучним. Таке явище і називається
спрощенням.
Отже, спрощення – це випадання середнього звука в
групах приголосних.
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах
приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами
-
дослідимо один із засобів милозвучності (спрощення);
- навчимося правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося
спрощення;
-
запам'ятаємо винятки із правил на спрощення;
-
поповнимо свій словниковий запас;
-
навчимося визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
-
вдосконалимо загальнопізнавальні вміння усного й писемного мовлення.
V.
Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.
Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.
2.
Робота з підручником. С.123
Виконання
вправи 258.
Вам
потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних,
у яких відбулося спрощення.
Кількість
(кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), піст (пісний), масло
(масний), швидкість (швидкісний).
4.
Вправа ключ-символ «Рука».
Проте
наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які
потрібно запам'ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».
Лівою
рукою обхопіть зап'ястя правої руки – «зап'ястний». Проведіть від зап'ястя до згинів пальців правої
руки – «пестливий», потім
проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть
і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось
збираєте – це символ «хворостняк», і
нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».
5.
Робота з підручником. С. 124
Випишіть слова – винятки.
А чому саме ці слова не захотіли
спрощуватись, дізнаєтесь із лінгвістичної казки.
Лінгвістична казка «Спрощення в групах приголосних»
На засіданні Великої
Ради країни Орфографії обговорювалось одне питання: Як бути з тими словами, при
зміні чи творенні яких виникає важкий для вимови збіг кількох приголосних?
Представник фракції СТН запропонував випускати середній
звук [т] у вимові і не позначати його
буквою т на письмі.
-
Хоч моє прізвище РАДІСНИЙ і
пов’язане з радістю, - сказав він, - я не заперечую проти його
спрощення.
Його активно
підтримав представник фракції СТЛ пан ЩАСЛИВИЙ:
-
Я гадаю, що й без [т] наша фракція
збереже своє щастя.
Керівники
фракції ЖДН та ЗДН ВИЇЗНИЙ і ТИЖНЕВИЙ гаряче схвалили виступи попередніх
ораторів і з радістю відмовились від набридливого їм звука [д] та необхідності
передавати його на письмі буквою д.
Спікер парламенту полегшено зітхнув: тепер можна зачитати заготовлену
заздалегідь резолюцію про спрощення в групах приголосних.
Раптом до
мікрофона побіг керівник фракції Запозичених пан КОНТРАСТНИЙ:
-
Дайте й мені слово, - закричав
він з французьким акцентом.
-
Прийняття такого рішення – грубе
порушення прав людини. Ми, запозичені, не хочемо втрачати зв’язку зі своїми предками і вимагаємо такого
написання, яке б свідчило про наше походження. Я КОНТРАСТНИЙ,
бо контраст, пан БАЛАСТНИЙ, бо баласт, пан КОМПОСТНИЙ, бо компост, пан ФОРПОСТНИЙ,
бо форпост, пан СТУДЕНТСЬКИЙ, бо студент, ПРЕЗИДЕНТСЬКИЙ – президент, пан ГІГАНТСЬКИЙ,
бо гігант, ЛЕЙТЕНАНТСЬКИЙ – лейтенант.
Не встиг голова
Великої Ради заперечити промовцеві, як з місця зірвався пан ПЕСТЛИВИЙ.
-
Хоч я і не іноземець, -
схвильовано вигукнув він, але теж не хочу спрощуватись. Люди подумають, що мої
предки було псами, коли написати ПЕСЛИВИЙ, а насправді вони були дуже
ласкавими, усіх пестили.
-
А я, - продовжував пан КІСТЛЯВИЙ,
- не зможу пишатися своєю худорлявістю та вишуканістю, коли люди забудуть про
благородні кості моїх предків. Та й пани ШІСТНАДЦЯТЬ, ХВОРОСТНЯК, ЗАП’ЯСТНИЙ, ХВАСТНУТИ, ХВАСТЛИВИЙ не
бажають спрощуватись, бо, на відміну від більшості членів фракції, не соромляться
своїх простих, але чесних предків.
Рішення Великої
Ради було однозначним: усім спрощуватися, тільки представникам двох останніх
фракцій дозволити жити неспрощеними.
Отже не
відбувається спрощення у словах іншомовного походження:
контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний, форпост
– форпостний , компост – компостний.
Це слова
іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.
6.
Робота зі словником іншомовних слів.
За допомогою словника іншомовних слів з’ясувати значення
іншомовних слів
Контрастний – протилежний. Баластний –
зайвий. Аванпостний (франц.) –
передовий військового посту. Форпостний
(голл.) – передовий. Баластний – баласт (голл.) –
§
гравій,
щебінь, що насипані на земляне залізничне полотно;
§
різний
вантаж, що поліпшує мореплавні якості корабля;
§
непотрібна
річ у переносному значенні.
7. Фізкультхвилинка.
Вправа
«Енергізатор»
Вправа
виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.
Наша мова
багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному
руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати
словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови,
бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь
до маминої колискової, - встаньте.
VІ.
Закріплення знань, умінь і навичок.
8.
Тренувальні вправи.
8.1.
Словниковий диктант.
Запишіть
слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».
Швидкісний,
пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний,
тижневик.
8.2. Вправа
«Злови помилку».
Знайдіть
можливі помилки в словах.
Совісний, доблестний,
якісний, злістний, областний, жалісливий, радістний,
тиждня, пестливий.
8.3. Робота з підручником. Вправа 260
VІІ.
Підведення підсумків уроку.
1. Бесіда за питаннями:
- Чому у
словах відбувається спрощення ?
- У яких
групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?
- У яких
словах спрощення не відбувається?
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ.
Диференційоване домашнє завдання.
Вивчити
правила на с. 123-124, виконати вправу 261; написати листівку другові із
привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний,
чесний, добросовісний.
Немає коментарів:
Дописати коментар