середа, 25 грудня 2019 р.

Спрощення в групах приголосних.


Тема : Спрощення в групах приголосних.

Мета: дати учням поняття про спрощення в групах приголосних, розкрити особливості і досягти усвідомлення ними цього мовного явища, формувати вміння вимовляти слова зі спрощенням, розпізнавати орфограму і пояснювати написання, спираючись на правило;
розвивати мовлення, пам’ять, аналітичне мислення; усне й писемне мовлення;  
удосконалювати навички роботи з підручником;
виховувати інтерес до рідної мови.
Очікувані результати: учні розпізнають у словах і словосполученнях явище спрощення; вимовляють приголосні звуки відповідно до орфоепічних норм; правильно пишуть й обґрунтовують слова з вивченими орфограмами.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: О. П. Глазова, Українська мова. 5 клас: Підручн. для закладів загальної середньої освіти. – К.: Освіта. 2018, словник іншомовних слів, таблиці, дидактичний матеріал
Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Нумо, діти, підведіться !
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
З яким настроєм ти прийшов на урок? Намалюй олівцем біля дати відповідний смайлик.
Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за питаннями:
-Що називається прикметником? Наведіть приклади прикметників.
-Яким членом речення він виступає?
-Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення?
-Скільки всього звуків в українській мові ? (38)
-Що таке звук ?
-На які основні групи поділяються звуки мовлення ?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Українська мова є однією з найкрасивіших і найбільш співучих мов світу. Ця співучість і милозвучність досягається різними засобами: чергуванням голосних і приголосних, використанням паралельних форм слів та синонімів і, звичайно, шляхом спрощення в групах приголосних. як в усній, так і в письмовій формі.
Уявіть собі, що в абхазькій мові 70 приголосних, а в гавайців – 7, в адигейців – 66.
- А скільки приголосних в українській мові ? (32)
Іноді при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що ускладнює вимову. Тоді в цій групі один із звуків випадає, і вимова слова стає легшою, а мовлення – милозвучним. Таке явище і називається спрощенням.
Отже, спрощення – це випадання середнього звука в групах приголосних.
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групах приголосних». Під час розгляду цієї теми ми з вами
- дослідимо один із засобів милозвучності (спрощення);
- навчимося правильно писати і вимовляти слова, в яких відбулося спрощення;
- запам'ятаємо винятки із правил на спрощення;
- поповнимо свій словниковий запас;
- навчимося визначати орфограму «Спрощення в групах приголосних»;
- вдосконалимо загальнопізнавальні вміння усного й писемного мовлення.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Робота з таблицею.
2. Робота з підручником. С.123
Виконання вправи 258.
Вам потрібно від поданих іменників утворити прикметники. Назвати групи приголосних, у яких відбулося спрощення.
Кількість (кількісний) , область (обласний), доблесть (доблесний), піст (пісний), масло (масний), швидкість (швидкісний).
4. Вправа ключ-символ «Рука».
Проте наявні такі слова, у яких спрощення не відбувається. Це – слова -винятки, які потрібно запам'ятати й допоможе нам в цьому ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап'ястя правої руки – «зап'ястний». Проведіть від зап'ястя до згинів пальців правої руки – «пестливий», потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий», загніть і розітріть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять, шістдесят, шістсот», зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ «хворостняк», і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами «хвастливий, хвастнути».
5. Робота з підручником. С. 124
Випишіть слова –   винятки.
 А чому саме ці слова не захотіли спрощуватись, дізнаєтесь із лінгвістичної казки.
Лінгвістична казка «Спрощення в групах приголосних» 
     На засіданні Великої Ради країни Орфографії обговорювалось одне питання: Як бути з тими словами, при зміні чи творенні яких виникає важкий для вимови збіг кількох приголосних?
Представник  фракції СТН запропонував випускати середній звук  [т] у вимові і не позначати його буквою т на письмі.
-         Хоч моє прізвище РАДІСНИЙ і пов’язане з радістю, - сказав він, - я не заперечую проти його спрощення.
Його активно підтримав представник фракції СТЛ пан ЩАСЛИВИЙ:
-         Я гадаю, що й без [т] наша фракція збереже своє щастя.
Керівники фракції ЖДН та ЗДН ВИЇЗНИЙ і ТИЖНЕВИЙ гаряче схвалили виступи попередніх ораторів і з радістю відмовились від набридливого їм звука [д] та необхідності передавати його на письмі буквою д.
          Спікер парламенту полегшено зітхнув: тепер можна зачитати заготовлену заздалегідь резолюцію про спрощення в групах приголосних.
Раптом до мікрофона побіг керівник фракції Запозичених пан КОНТРАСТНИЙ:
-         Дайте й мені слово, - закричав він з французьким акцентом.
-         Прийняття такого рішення – грубе порушення прав людини. Ми, запозичені, не хочемо втрачати зв’язку  зі  своїми предками і вимагаємо такого написання, яке б свідчило про наше походження. Я КОНТРАСТНИЙ, бо контраст, пан БАЛАСТНИЙ, бо баласт, пан КОМПОСТНИЙ, бо компост, пан ФОРПОСТНИЙ, бо форпост, пан СТУДЕНТСЬКИЙ, бо студент, ПРЕЗИДЕНТСЬКИЙ – президент, пан ГІГАНТСЬКИЙ, бо гігант, ЛЕЙТЕНАНТСЬКИЙ – лейтенант.
Не встиг голова Великої Ради заперечити промовцеві, як з місця зірвався пан ПЕСТЛИВИЙ.
-         Хоч я і не іноземець, - схвильовано вигукнув він, але теж не хочу спрощуватись. Люди подумають, що мої предки було псами, коли написати ПЕСЛИВИЙ, а насправді вони були дуже ласкавими, усіх пестили.
-         А я, - продовжував пан КІСТЛЯВИЙ, - не зможу пишатися своєю худорлявістю та вишуканістю, коли люди забудуть про благородні кості моїх предків. Та й пани ШІСТНАДЦЯТЬ, ХВОРОСТНЯК, ЗАП’ЯСТНИЙ, ХВАСТНУТИ, ХВАСТЛИВИЙ не бажають спрощуватись, бо, на відміну від більшості членів фракції, не соромляться своїх простих, але чесних предків.
Рішення Великої Ради було однозначним: усім спрощуватися, тільки представникам двох останніх фракцій дозволити жити неспрощеними.

Отже не відбувається спрощення у словах іншомовного походження:
контраст - контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний, форпост – форпостний , компост – компостний.
Це слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметників літера т зберігається.
6. Робота зі словником іншомовних слів.
За допомогою словника іншомовних слів з’ясувати значення іншомовних слів 
Контрастний – протилежний. Баластний – зайвий. Аванпостний (франц.) – передовий військового посту. Форпостний (голл.) – передовий.  Баластний – баласт (голл.) –
§  гравій, щебінь, що насипані на земляне залізничне полотно;
§  різний вантаж, що поліпшує мореплавні якості корабля;
§  непотрібна річ у переносному значенні.
7. Фізкультхвилинка.
Вправа «Енергізатор»
Вправа виконується сидячи за партами. Діти виконують певні рухи, які говорить вчитель.
Наша мова багата, милозвучна, ніжна. Якщо ви згодні зі мною, - потисніть один одному руки. Якщо ви вважаєте, що кожен повинен вивчати рідну мову, поповнювати словниковий запас, - сплесніть у долоні. Якщо ви дбаєте про чистоту мови, бережете українську пісню, - підніміть руки вгору. Якщо ви з повагою ставитесь до маминої колискової, - встаньте.
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
8. Тренувальні вправи.
8.1. Словниковий диктант.
Запишіть слова, підкресліть орфограму «Спрощення в групах приголосних».
Швидкісний, пестливий, проїзний, хвастнути, шелесне, заздрісний, болісний, усний, цілісний, тижневик.
8.2. Вправа «Злови помилку».
Знайдіть можливі помилки в словах.
Совісний, доблестний, якісний, злістнийобластний, жалісливий, радістний, тиждня, пестливий.
8.3. Робота з підручником. Вправа 260
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1. Бесіда за питаннями:
- Чому у словах відбувається спрощення ?
- У яких групах приголосних відбувається спрощення у вимові і на письмі?
- У яких словах спрощення не відбувається?
2. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання.
Вивчити правила на с. 123-124, виконати вправу 261; написати листівку другові із привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний.




Немає коментарів:

Дописати коментар