Демократія у школі – демократія в громаді
Сучасна школа повинна дати учням не тільки певні знання, уміння та навички, але й виховати особистість, яка після закінчення навчання успішно займе своє місце у житті. «Демократія в школі – демократія в громаді» - це освітній проект, що сприяє формуванню у школярів суспільно-громадських компетентностей, допомагає усвідомити дитині її місце у суспільстві.Проект співфінансується Польсько-Американським Фондом Свободи в рамках програми RITA «Зміни в регіоні», яку реалізує Фонд «Освіта для демократії». Він має на меті адаптацію польського досвіду підтримки сільських шкіл у сфері розвитку суспільно-громадянських компетентностей учнів та використання його в українських школах в об’єднаних територіальних громадах.
До участі у проекті запросили сім шкіл з об’єднаних територіальних громад Львівської області, в тому числі команду ЗОШ І-ІІ ступенів №14 с. Вовчатичі. 2-5 березня 2017 р. у Львові відбувся семінар для директорів та вчителів шкіл-учасниць проекту, який проводили розробники - тренери Федерації освітніх ініціатив з Варшави.
У кожній з семи шкіл, залучених до проекту, вчителі з учнями повинні реалізувати мінімум чотири освітні проекти протягом квітня-вересня 2017 року. У Вовчатицькій ЗОШ І-ІІ ст. №14 до роботи над проектами були залучені директор Н.М.Добуш, заступник директора з навчально-виховної роботи О.М.Пшик та вчитель початкових класів Л.М.Кобзар. Л.М.Кобзар працювала з учнями других-третіх класів, які успішно реалізували освітні проекти «Портрети» та «Кампанія для майбутнього». Учні четвертих-шостих класів під керівництвом О.М.Пшик працювали над проектами «Макет нашої громади» та «Гра в самоврядування». До роботи також долучились інші школярі разом з наставниками, батьками та представниками громади. Особливо важливою була допомога педагогів-організаторів М.С.Ганущак та В.Б.Михайлишин, класних керівників 4–6 класів Л.В.Йордовської, А.А.Сиротюк, Р.С.Матулки, учителя трудового навчання І.П.Мосія, учителя біології С.В.Наконечної.
Цікавою та повчальною була робота над проектом «Макет нашої громади». Школярі отримали грунтовні знання про спільноту, в якій живуть, проблеми села, обꞌєднану територіальну громаду та перспективи її розвитку й з захопленням розпочали роботу над створенням міні-макетів села Вовчатичі. Розділившись на групи, вони виготовляли із сірникових коробок невеличкі макети з позначками своїх будинків. Для успішної роботи обрали головного архітектора – учня 6 класу Н.Добуша, його помічниками стали - учень 6 класу Д.Кулик та учитель трудового навчання І.П.Мосій.
Наступний крок – планування проекту. Кожна з пꞌяти груп школярів працювала над певною частиною макету: перша група готувала перелік ключових будівель села (церква, школа, будинок «Просвіти», фельдшерський пункт, бібліотека, магазини, кафе); друга – відтворювала краєвид (головну дорогу, вулиці і вулички, пагорби, долинки, річку, озеро); третя - обꞌєкти, які повꞌязані з історією села (хрест, встановлений на памꞌять про скасування кріпацтва, Могилка, Стінка, джерело); четверта - місця, важливі для мешканців (стадіон, дитячий майданчик, кладовище); п’ята – виготовляла дерева та кущі. Крім зазначених обꞌєктів, учні розмістили на макеті Палац мрій – скарбничка мрій дітей про майбутнє села.
Учні мали змогу зустрітися з отцем Миколою Прунаком, депутатом міської ради О.Макарик, фельдшером О.Матулкою, бібліотекарем Н.Герман, підприємцем Ю.Перуном. Гості «круглого столу» розповіли школярам про свою діяльність та поділилися мріями про майбутнє села. Отець Микола розказав про те, яке значення для громади має церква, фельдшер п.Оксана зазначила, що мріє про оновлення медичного пункту, бібліотекар п.Наталія розповіла про плани щодо покращення роботи сільської бібліотеки, підприємець п.Юрій поділився досвідом роботи у сфері торгівельного бізнесу. Особливо емоційним був виступ депутата Ходорівської міської ради О.Макарик, яка розповіла про плани розвитку Ходорівської ОТГ та сіл Вовчатичі та Садки.
Підсумком роботи над проектом була презентація макету. Учасники проекту підготували літературну композицію. Діти читали легенди та вірші про село Вовчатичі, його історію, сучасне життя та мрії про майбутнє малої Батьківщини, розповідали про географічне положення села, річку Луг, місто Ходорів. Присутні переглянули презентації: «Моє село найкраще у світі» та «Як ми працювали». Директор школи Н.М.Добуш висловила подяку усім, хто брав участь у проекті, відзначила роботу керівника проекту «Макет нашої громади» О.М.Пшик.
Керівник відділу освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Ходорівської міської ради Н.І.Калинець підкреслила велике значення роботи учнів над проектом, під час якої діти здружилися, навчалися працювати у команді, обирати лідера, вирішувати спільно проблеми, допомагати один одному. Наталя Ігорівна також зазначила, що завдяки роботі над такими освітніми проектами, школа поступово готується до реалізації концепції «Нової української школи», яка передбачає компетентний підхід до навчання, і побажала учнівському та педагогічному колективу подальших успіхів у навчанні та роботі над реалізацією проекту «Гра в самоврядування».
Вчителі під час роботи отримали нові знання та навики, що стосуються проектного міжпредметного підходу у навчанні, учні розвинули суспільно-громадянські компетентності, дізналися, що таке проекти і навчилися їх реалізовувати, краще зрозуміли, що таке демократія та які демократичні процедури управління існують у суспільстві та громаді.
О.Пшик, заступник директора з навчально-виховної роботи
Немає коментарів:
Дописати коментар